اهمیت استفاده از طراح نورپرداز

برگرفته از نوشته : استفان گراف(Stefan graf)
عضو انجمن بین المللی طراحان نورپردازی

 

 

facadec lighting designerInternational association of lighting designers
انجمن بین المللی طراحان نورپردازی

در سال ۱۹۶۸ میلادی با هدف سازماندهی طراحان حرفه ای نورپردازان و گسترش مزیتهای روشنائی تاسیس گردید اعضای این سازمان حق فروش و تجارت تجهیزات و یا نصب آنها را ندارند مرکزیت آن در شیکاگو است و با ۱۱۰۰ عضو در دنیا فعالیت می کند.

اهمیت استفاده از طراح نور :

importance of using a lighting designer
در طراحی یک پروژه چند سوال مهم وجود دارد که نیازمند تفکر است،آیا برای پروژه نورپردازی مهم است؟ طراحی خوب نورپردازی چگونه است و به چه نحو بدست می آید؟
نورپردازی یک تکنیک پیچیده و به نسبت رمز آلود است که نیازمند تحلیل تفاوتها و بازبینی چند باره اصول است، یک سبک طراحی نور دربرگیرنده هنرها، علوم،تجارت طراحی روشنائی، پیاده سازی اهداف آتی بنگاههای اقتصادی و میزان روشنائی سطوح [horizontal footcandels]است.
طراح نور، در جایگاه یک عضو از گروه طراحی همانند معمار، طرح را با تدوین قوانین و ارزشها حمایت می کند. طراح حرفه ای نور سبب طرحی متین، هوشمندانه و پراحساس با همراهی تکنیک برای پروژه های معماری و محوطه سازی است، طراحان می توانند موفقیت را در پروژه خلق یا سلب کنند و مهمتر از همه به ارزشهای آن بیافزایند
کارفرما یا طراح (اصلی) پروژه ممکن است از مزیتهای یک مشاور نورپرداز و متخصص که می تواند طراحی متناسب (با نیاز و سلیقه روز ) و فرایند مناسب ساخت (و اجرا) را حاصل کند، بی خبر باشند. برای مثال تفاوت خدمات مشاوره نورپرداز حرفه ای در تقابل با یک مهندس برق یا طراح داخلی که تجهیزات برقی را انتخاب می کند در چیست؟
با این وجود چه چیزی سبب تغییر یا خلق حرفه ای که که در نورپردازی خاص و منحصر می باشد می شود؟

تکنولوژی (نورپردازی):

Tecnology
(پیشرفت) تجهیزات نورپردازی و تکنیکهای کنترل آن مانند سرعت نور است: سالیانه صدها محصولات جدید در بازا معرفی می گردد، نورپرداز حرفه ای برای فراهم کردن راه حل مناسب طراحی از با ارزش ترین تکنولوژی های موثر که نمایشگر صنعت ملی باشد استفاده  و مداوم اطلاعات تولید و نمونه ها را از صدها تولیدکننده به روزرسانی می کند و خود را مسلح از مهمات نورپردازی نماید چون زمان کوتاه و فشرده است.مشاور مستقل نورپردازی تجهیزات را نمی فروشد و یا نصب و مونتاژ نمی کند و توجهی به توصیه مسئولان فروش تجهیزات نمی کند بنابراین مشتری طرح براساس تحقیق و نظر کارشناسی که تضاد در منافع مشتری ایجاد نمی کند بهره مند می شود.

 

 

Stefan graf

تکنیک:

technigue
نورپردازی شریک موقت معماری است نور تا زمانی که به سمت موضوعی یا سطحی تابیده نشود دیده نمی شود ،کنترل آن سخت است، انتقال نور به طراح این قابلیت را می دهد که سلسله مراتبی بین حرکت و حالت ایجاد می کند، طراح نور با توجه به طراحی سبب بهبود دید، تکمیل فرم (معماری)، برنامه و رنگ می شود.با کمک تجربه و استعداد اثری را خلق می کند که همه اهداف پروژه را ارضا می کند.
آموزش:

Education
علم فیزیک، اپتیک، الکترونیک، ارگونومیک، تجارت ، نشانه شناسی ، مسائل محیطی ساختمان، منظر و هنر طراحی در حل طراحی روشنائی حیاتی هستند. نورپردازان حرفه ای باید به بهترین شکل ایجاد دانش بومی و مستمر کنند تا خدمات خود را با عالی ترین روش ممکن بهبود بخشند. آنها با طرق مختلف که شامل شبکه ها، مطالعات مجلات رسمی و ژورنالها، توجه و ارائه سمینار به آن نائل شوند. این دسته کارها در امتداد یک همکاری سالم، تخصص و حرفه را به صورت کامل به جلو پیش می برد

قیمت و برگشت سرویس خدمات حرفه ای:

The cost and payback of perefessional
در طراحی معماری نور نیز یک تخصص است چون بسیاری به این سوالها، پاسخی سطحی می دهند :چرا یک معمار یا کارفرما برای خدمات طراحی نورپردازی هزینه می کند وقتی آنها می توانند آن را در خانه انجام دهند یا یک فروشنده که به قیمت فروش اضافه نمی کند آن را انجام ندهد؟ ارزشی که طراح نور (بر پروژه) می افزاید برای فروش سخت به نظر می رسد وقتی که اندازه و اهمیت این خدمات به رسمیت شناخته نشود. ولی همه کارفرمایان و معماران که از استقلال (طراح) سود می برند ، طراحی پر مهارت نور، برگشت سرمایه را در دوره های کوتاه و بلند مدت را گران تر از بهای پرداخت شده ، تصدیق می کنند
طراحان نورپردازی با افزایش اعتبار منابع می توانند منحصر باشند در موارد زیادی طراح نور به صورت اجرائی سازه پروژه و هزینه بهره برداری را کاهش می دهند. این عرصه ای ویژه برای اثبات مجدد خویش است.
کنترل قیمت تجهیزات:

equipment cost contorol
طراحان نورپردازی می توانند طرحی را تهیه کنند که با یک بودجه معتبر برنامه ریزی شده باشد. تخصیص بودجه بسیار مفید و کارآمد است، آنها برای رقابت پیش از قرارداد کارخانه و تولیدکنندگان بسیار زیادی را برای کمک در رقابت انتخاب می کنند، تجهیزات و تکنیکهای که هزینه نصب را می کاهد توصیه می کنند . تلاش آنها در پیش بردن این رقابت گرچه در مواردی، تجهیزات نورپردازی منحصر هستند ولی در شرایطی که قیمت ممکن است توسط سازندگان (مجدد) بررسی گردد. مقایسه قیمتها در طول طراحی سبب رشد قیاس (هر موضوع به صورت)قیمت واحد انجام کار در ارائه پیشنهاد مناقصه که دور از ذهن می باشد می شود.]قابل انتظار سایرین نیست و در پیروزی موثر است[
طراح ممکن است لیست سفارش خود را در یک عرصه رقابتی قراردهد. در نهایت طراح با همراهی کارفرما یا پیمانکار (اصلی) جهت به دست آوردن مناقصه بدون قربانی شدن اهداف طراحی فعالیت می کند.
کنترل هزینه بهره برداری

operation cost contorol
کاهش هزینه های بهره بردار می تواند بخش بسیار مهمی از تصمیمات طراحی باشد و این اقدام اغلب پروژه را (در کنار) زیبائی و حصول نتیجه بهره مند می سازد. تحلیل هزینه های چرخه [life cycle] ، نحوه برگشت سرمایه اولیه با مقایسه تکنولوژیها و فنون بدست می آید. اغلب قیمتها می تواند به صورت ساده کاهش یابد با نتاباندن نور بیش از حد[over lighting]
روشنائی زیاد [over lighting] زمانی اتفاق می افتد که روشنائی سطح [horizontal footcandle ] با روشی بر حسب عادت(یا فکر نشده) باشد و یا زمانی که درک درستی در مورد جلوه بصری پروژه و نتیجه کار وجود ندارد، اغلب آنالیزورها تاثیرات(نامناسب) ناشی از توصیه های فروشندگان را کاهش می دهند.
برای کاهش هزینه طراحی نیاز به صدها روش نیست بلکه با ۱۲ روش(که در اینجا به برخی پرداخته می شود) طراح حرفه ای قیمتها را می تواند کاهش دهد و به پروژه کمک کند
بهبود انعکاس سطحها، انتخاب رنگ روشن برای دیوارها و فرشها یا جایگزینی کف پوش تیره (با روشن) می تواند تجهیزات و هزینه بهره برداری نورپردازی را کاهش دهد. استفاده از نورافکنها کلید استفاده از تجهیزات کمتر است. استفاده از نور روز که ذخیره می شود(با سیستمهای خورشیدی) می تواند اتصالی اشباع شدنی از خارج از گیتی باشد.
ارزش مردم

peopel cost
کیفیت نور بر روی مردم در رده های مختلف تاثیر می گذارد، دانش جدید، چگونگی تاثیر روشنائی بر بازار،بهره وری کارکنان اداری، امنیت، ایمنی و محل عبور (آنها را ) آموزش می دهد
طراحان نور با تیزهوشی این نتایج را دنبال می کنند و فنون نتایج بدست آمده را مطالبه می کنند. هزینه نورپردازی سطحی، آشکارا نشان می دهد در محیطی که فاکتورهای مردمی اهمیت دارند قیمت نورپردازی سطح پائین ارزش ریسک کردن را ندارد
مهارت فنی قابل آموزش است ولی استعداد نه، معمارها می دانند که ارزش افزوده برای طراح خلاقانه و درخشان برای ارزیابی سخت است و بستگی به درک تصمیم گیرندگان دارد. گرچه تفاوت بین طراحی مناسب نورپردازی و معماری پر از ادارک و فراتر، در بیشتر مواقع نیاز به توجهی هوشمندانه احساس می گردد وقتی که فاکتورهای قیمت در رقابت با مزایای آشنا و به اثبات رسیده طراحی نورپردازی هستند .
بسیار از حرفه ای ها به خدمات تولید که در آن به گواهینامه های معتبر که کیفیت را مطمئن می سازند توجه دارند که طراح حرفه ای نورپردازی می تواند آن را تشخیص دهد،

ترجمه : منصور اجلی

۰۶ بهمن ۱۳۹۴

 

http://facadec.ir/google64c2a2471513f0e4.html